• Contacte: orientafp@xtec.cat

EL CANVI METODOLÒGIC, LA DIGITALITZACIÓ I ELS DESPLAÇAMENTS DE LES POSICIONS I ROLS DEL PROFESSORAT

El punt de partença és la reflexió sobre la transformació dels rols del professorat d’FP en les relacions d’aprenentatge que s’estableixen a les aules i els tallers, a partir de la digitalització dels recursos, la no presencialitat i les anomenades noves metodologies docents centrades en l’alumnat. El qüestionament sobre la transformació de les relacions d’aprenentatge i el desplaçament de la posició del saber a l’aula ens porta a preguntar-nos, per començar, si realment ha calgut o cal desenvolupar un altre tipus de competències docents en aquests nous, o no tan nous escenaris.

Participants:

Antoni Hernández Fernández

Físic, lingüista i doctor en ciència cognitiva i llenguatge per la Universitat de Barcelona. Té més de vint-i-cinc anys d’experiència docent a secundària i formació professional. Actualment, professor de cicles formatius a l’Escola d’Art i Disseny de Terrassa i professor associat a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), a l’Institut de Ciències de l’Educació, on forma a professorat de tecnologia de secundària i professorat d’FP. Forma part del grup de recerca BCN-SEER on investiga l’aplicació de models matemàtics i físics a l’estudi del llenguatge, els sistemes de comunicació i l’aprenentatge. 

Té, també, interessos en la confluència transdisciplinar entre Humanitats, Ciència i Tecnologia. És membre de la Societat Catalana de Tecnologia (Institut d’Estudi Catalans), del comitè d’ètica de la UPC i divulgador científic, amb més de trenta llibres de text i d’altres materials didàctics de ciències i tecnologia publicats en coautoria, autor de la biografía “Enrico Fermi” (RBA, 2013; National Geographic 2018) i de la primera obra de divulgació en castellà de “Lingüística Cuantitativa” (Ediciones El País, 2019) conjuntament amb Ramon Ferrer-i-Cancho. Editor de “Filosofia de la Tecnologia” (UPC-IEC, 2019), obra commemorativa del centenari del físic i filòsof Mario Bunge.

https://cqllab.upc.edu/people/therfer/ 

http://futur.upc.edu/AntonioHernandezFernandez

Josep Prieto

Llicenciat en informàtica per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i doctor en Informàtica per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Des de l’any 1998 treballa com a professor en els Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació a la UOC, on des del 2013 al 2019 va ocupar el càrrec de degà.

La seva línia de recerca se centra principalment en la prospectiva i aplicacions tecnològiques en l’àmbit de l’aprenentatge virtual, havent participat en projectes en Laboratoris Virtuals, Seguretat en entorns wireless i eines d’aprenentatge en entorns virtuals.
Actualment és membre del grup de recerca KISON (K-ryptography and Information Security for Open Networks) i responsable tecnològic del projecte H2020 Tesla (Adaptive Trust-based e-assessment System for Learning).”

Paz Gómez

És llicenciada en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona. Professora de formació professional en l’especialitat d’Anàlisi i Química Industrial. Diploma d’estudis avançats en Didàctica de les Ciències i les Matemàtiques per la mateixa universitat. Col·laboradora i formadora del grup de metodologies docents del ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona fins a la seva desaparició en 2014.

Coordinadora pedagògica de l’INS Provençana de l’Hospitalet de Llobregat de l’any 2015 a l’2020.

Actualment, és coordinadora del programa de canvi metodològic en l’FP ActivaFP de la Subdirecció General de Programes i Projectes d’FP, del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Mònica Moreno

Mònica Moreno és professora  d’FP en la família professional d’imatge i so al Departament d’Educació. Formada en cinema (UEL), multimèdia i sistemes interactius (UPF) i especialitzada filosofia de l’IA (University of London), privacitat i drets digitals (UdG).

És formadora en competència digital crítica i col·labora amb Fundació Tot Raval (Barcelona) desenvolupament projectes creatius que reconeguin la diversitat cultural de les aules.

Moderador:

Félix Tejero González

Tècnic docent de l’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació. Llicenciat en Pedagogia per la UB, Màster en Direcció i Gestió de Centres Educatius i catedràtic d’ensenyament secundari en Biologia i Geologia, professor del Màster de Formació del Professorat de Secundària, Formació Professional i Escoles d’Idiomes a la UB.