• Contacte: orientafp@xtec.cat

LA DIMENSIÓ ORIENTADORA DEL PROFESSORAT D’FP, EL CANVI DE MIRADA CAP A L’ALUMNAT I L’ACCIÓ TUTORIAL

El punt de partença que proposem és la reflexió al voltant de les transformacions i les necessitats de l’acció tutorial i la dimensió orientadora del treball docent en FP. Aquesta reflexió, en el context del tema de les jornades, es desplega a través d’alguns qüestionaments de partença: Cal un canvi de mirada en el professorat per tal abordar una acció tutorial significativa en la formació professional?, o dit d’altra manera, podem afirmar que la millora de l’acció tutorial a l’FP i un canvi en les cultures professionals del professorat són dues qüestions vinculades? En què hem millorat i què ens queda per fer? Com ha de ser l’acció tutorial i l’orientació en la formació professional d’avui i del futur i quines competències exigeix? Aquests interrogants implicaran situar en el present i en el futur l’estatus de l’acció tutorial i l’orientació en l’FP.

Participants:

Iolanda Salamanca

Em defineixo com una mala estudiant que “pillava”, però que un dia va trobar un tutor que va creure en mi i em va guiar per plantejar-me el meu projecte personal. A partir d’allà, puc dir que sóc diplomada en Infermeria, postgraduada en salut pública i professora de formació professional.

El càrrec de tutoria el defenso amb passió, perquè m’agrada, perquè hi crec i en tinc l’experiència com a exemple. En l’actualitat coordinadora pedagògica de l’institut Antoni Pous i Argila (Manlleu).

Carles Vila Mumbrú

Titulat en educació social (UNED) i màster interuniversitari en Joventut i Societat (UdG, UAB, UB, UPF, URV, UdL).

Té dinou anys d’experiència en acció socioeducativa amb adolescents i joves, en el marc de l’animació sociocultural i de les polítiques de joventut (1998-2017).
Professor associat al Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de Barcelona (des del 2010), on imparteix docència en assignatures sobre educació social i joves, animació sociocultural, polítiques de joventut, identitat professional i relacions educatives, al Grau d’Educació Social i diversos màsters.

Formador de professionals que treballen amb adolescents i joves (professionals de joventut, educadores i educadors socials, professorat de formació professional, professorat de secundària, etc.). Assessor, supervisor i avaluador de projectes socioeducatius per adolescents i joves (projectes d’acompanyament socioeducatiu, equipaments juvenils, processos participatius, etc.). Membre del Grup de Pedagogia Social (GPS) per a la inclusió i la cohesió social, de la Universitat de Barcelona. Soci de l’Associació Catalana de Professionals de Joventut (ACPJ), en la que ha estat membre de dues juntes directives i en la que va coordinar el projecte internacional Be Youth Worker Today (BYWT) (2013-2016) i va coordinar l’elaboració del Cens de Professionals de Joventut de Catalunya 2018 (2016-2021). És col·legiat al Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC).

Té diverses publicacions sobre perfils professionals de joventut, equipaments juvenils, relació educativa amb joves, participació juvenil i empoderament juvenil.

Marius Martínez

Llicenciat en Pedagogia, doctor en Ciències de l’Educació. Professor titular del departament de Pedagogia Aplicada.

Ha estat degà de la facultat de Ciències de l’Educació, vicepresident de la conferència de degans d’educació d’Espanya, actualment vicerector de relacions internacionals de la UAB i president d’ECIU (Consorci d’Universitats Innovadores d’Europa). Ha estat membre del Consell Escolar de Catalunya, ha presidit la comissió que va fer els dictàmens de l’avantprojecte i del projecte de la LEC.

Ha col·laborat amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, el Consell Superior d’Avaluació, amb la DIBA i amb el Departament de Justícia. Ha assessorat, durant els darrers vint-i-cinc anys, centres en matèria d’innovació, de comunitats d’aprenentatge i de xarxes de col·laboració territorial. Ha fet recerca sobre lideratge i, sobretot, sobre orientació acadèmica i professional. Ha realitzat estades de col·laboració (Erasmus)  a universitats d’UK, Bèlgica, Dinamarca, Itàlia, Països Baixos, Nicaragua i Xile. Ha participat en congressos internacionals d’orientació professional a Sud-àfrica, Japó, Canadà, Itàlia, Alemanya, França i Espanya.

És l’investigador principal d’un petit grup de recerca de la UAB anomenat Diversitat i Orientació (DO).

Pilar Nus

Llicenciada en Pedagogia, especialitzada en orientació vocacional i professional. 

Professora de l’especialitat d’intervenció comunitària des del 1998 fins al 2005.

Assessora tècnica docent de formació professional del 2005 al 2018.

Assessora i avaluadora d’acreditació de competències per a l’FP de la família de Serveis socioculturals i a la comunitat.

Experta en aprenentatges de competències professionals i capacitats clau.

Impulsora de la Xarxa d’Orientació Acadèmica del 2015 al 2018.

En l’actualitat és subdirectora general d’Ordenació Curricular d’FP,  en la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments artístics del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Moderadora:

Victòria Gómez

Doctora en Pedagogia, llicenciada en Ciències de l’Educació i mestra en l’àrea de Filologia. Professora de Secundària i Batxillerat on he desenvolupat, durant trenta anys, el càrrec de coordinadora docent, tutora i orientadora. Guardo molt bones experiències de les tutories i orientacions realitzades.

He estat durant vuit anys assessora del Govern de Panamà (MEDUCA) en la transformació curricular i incorporació de competències.

Professora associada de la UNIR (des del 2017) on imparteixo docència en assignatures d’Orientació i Tutoria, a més de l’assignatura de Perfil Docent en els Graus de Mestre d’Infantil i Primària, així com en el Grau de Pedagogia, porto també la direcció d’alguns TFG de les titulacions esmentades.

Professora-col·laboradora de la UOC (des de 2011) en el Pràcticum Màster Universitari en Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge. Membre del Grup de Recerca COMPETEC de la UDL.

Vicepresidenta del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, on dinamitzo els diferents Grups de Recerca del COPEC.

Experta en Pràctica i Competència reflexiva com a estratègia de desenvolupament docent, amb diferents publicacions sobre el tema.